På andra sidan Idol



Nytt album och spelning på Debaser. Ex-Idolen Tove Styrke spås bli nya Robyn.
– Det blir konstigt att jämföra, säger hon.

Tove Styrkes självbetitlade debutalbum har fått positiv kritik och singlarna ”Million Pieces” och ”White Light Moment” spelas flitigt på radio.

Hur känns det att jämföras med Robyn?
– Hon är väldigt duktig, jag har växt upp med hennes musik. Men hon ligger så många steg före mig så det blir konstigt att jämföra. Det finns få kvinnliga artister inom den här genren så det är väl därför, säger Tove.

”Million Pieces” skrevs av Lykke Li och Shout out Louds sångare Adam Olenius. I de flesta andra låtarna har före detta Brainpool-sångaren Janne Kask varit inblandad.

– Jag har lärt mig mycket nytt. Alla har ju olika sätt att se på musik.

Du har själv varit med och skrivit sju av låtarna – kändes det viktigt att sätta din prägel på musiken?
– För mig var prio ett att det skulle bli en bra skiva som passade mig. Sen föll det sig naturligt att jag skulle vara med och skriva.

Beskriv skivan med tre ord!
– Modern, elektronisk pop.

Snart spelar du på Debaser Medis, hur är Stockholmspubliken?
– Jag skulle tro att den är lite mer kräsen, men jag vet inte för jag har inte spelat här än.

Du fyllde 18 härmodagen, hur firade du?
– Jag jobbade på min födelsedag så jag firade i efterhand. Det var som en vanlig födelsedag.

Va, gick du inte ut?
– Nä, jag är inte sån.

Toves Stockholm

Favoritstadsdel: Vasastan är mysigt. Det är mycket folk utan att vara stökigt.
Bästa snabbmaten: Jag äter typ inte snabbmat.
Här äter jag helst middag: Jag är mycket för att köpa själv och laga, det har jag alltid gjort. Cajsa Warg är världens mysigaste butik.
Paradrätt: En räkgryta som är fantastisk.
Bästa klubb: Jag fyllde 18 häromdan...
Favoritfik: Ritorno.
Smultronställe: Hurtigs konditori, stället är trist men salladen är fantastisk.
Beskriv den typiska stockholmaren! De är inte riktigt lika fartiga som de själva vill tro. Men de har lite mer spring i benen än folk i Umeå.


 

Foto: Lina Boström Einarsson

Namn: Tove Styrke.
Ålder: 18 år.
Bor: I Birkastan.
Aktuell med: Albumet ”Tove Styrke”. Spelar på Debaser Medis.
När: 17 dec, kl 19.
Ålder: 20 år.
Pris: 100 kr.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0