taggad inför hemmaplan

En skivdebutant som redan hyllats utanför Sveriges gränser. I veckan är Tove Styrke ute på sin första turné.
– Jag är jättetaggad, säger 18-åringen som i morgon uppträder på Scharinska i Umeå.

Tidigare i veckan skrev tidningen New York Post om Tove Styrke i fina ordalag. Umeåtjejen jämförs med Robyn och benämns som en av de artister man bör hålla koll på under nästa år.
– Det känns så klart jättehäftigt. Och förvånande att de ska ha koll på mig där borta. Att skivan legat etta på Itunes är också fränt. Överlag känns det som mottagandet av skivan har varit väldigt bra, bättre än väntat, säger Styrke.

”Köra på feeling”
Det är några veckor sedan hennes självbetitlade skiva släpptes och i veckan är det premiärspelningar i Malmö, Göteborg, Umeå och Stockholm som gäller.
Styrke uppträder tillsammans med producenten Stefan Thor som står för livesamplingar under spelningarna.
– Ungefär som Andreas Tilliander gör i Familjen. Det är roligt och annorlunda mot allt jag gjort tidigare, det finns plats att experimentera och köra på feeling, säger Styrke.

Tagit isär och satt ihop
Att anpassa låtarna till det nya liveformatet har krävt en hel del jobb. Enligt Styrke har de i princip tagit isär låtarna och sedan satt ihop dem igen. Vissa låtar går dessutom in i varandra i livesetet.
– Men det funkar väldigt bra med Stefan. Vi har samma idéer och tankar om mycket, det har gjort det smidigt, säger Styrke och påpekar att hon är ”hälsosamt” nervös inför sin första turné.
Hon har, som hon uttrycker det, hoppat över rätt många steg i karriären som liveartist.
Många som såg fjol-årets omgång av ”Idol” kommer dock ihåg en tjej som inte hade några problem med att äga scenen.
– Om jag har ett eget uttryck vet jag inte, folk säger ju det, men allt jag gör kommer direkt från mig själv. Jag har inte hunnit skaffa mig några speciella manér eftersom jag inte uppträtt så mycket. Jag trivs med att vara i musik och då händer saker av sig själv, menar Styrke.
Att hon, som många andra gör som barn, har stått och mimat framför spegeln förnekar hon bestämt.
Men att det bara är ett och ett halvt år sedan hon gick till gymnasiet i Umeå som vilken annan 16-åring som helst känns så klart lite overkligt i dag.
– Visst har saker gått snabbt, men än så länge känns det som jag hänger med. Det är nog om man sätter sig ned och börjar tänka för mycket på vad som händer som det blir overkligt. Jag kör bara på och då går det bra, säger Styrke med ett skratt.

Årets nykomling
Efter den korta decemberturnén väntar julledighet hemma i Umeå. Något Styrke ser fram emot efter en intensiv höst.
– Det ska bli skönt att slappna av och käka lite knäck, säger 18-åringen som efter nyår ska börja repa inför vårvinterturnén.
Ett band håller på att sättas ihop och den turnén ska genomföras i mars och april. Och innan dess ska Tove Styrke bland annat gå på P3 Guld-galan där hon har chansen att vinna pris som årets nykomling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0