Idag upptäcks ingen Robyn i ”Bullen”. Men kanske i Idol? Var det så det lät innan arbetet med Tove Styrkes skiva påbörjades?

När jag läst om Tove har jag fått intrycket att hon skulle vara en "rocktjej" med favoriter som Dylan och Fleetwood Mac. Men jag hör inte en enda tydlig gitarr på skivan. Ignoreras det som naturligt vill komma ur henne? används hon bara som ett verktyg som tillsammans med Robyn-låtskrivare ska göra en hitskiva? Kanske. Men det låter inte riktigt så känslofejkat som när många tidigare idol-deltagare gjort skivor. Det märks att det är bra låtskrivare (t.ex. Patrik Berger och Janne Kask) som med Tove velat göra något annat än en Darinsk jag-går-under-om-jag-inte-får-dig-skiva. Det är mer deppighet än förväntat och jag upplever att de som jobbat med texterna försökt undvika lillgammal-fällan som kan uppstå när en 17-åring ska sjunga texter om kärlek och livet.

Skivan är spretig, tyngre electroverser blandas med danspop. Jag frågar mig vem som kommer köpa den här skivan? Vilken är målgruppen? Kanske var det bra att ha den där idol-karriären i ryggen ändå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0